Pagina's

zaterdag 15 september 2012

PESTOKONING

Niet alleen mijn dochter staat in de keuken, ook mijn zoon. Hij is denk ik een van de grootste lekkerbekken die ik ken en het is een ramp om met hem boodschappen te gaan doen hier in Frankrijk...er belanden dan altijd zoveel extra spullen in m'n kar! Vanaf zijn jonge jaren staat hij al in de keuken bij mij, helpen met de Pasta draaien of gewoon in de pannen kijken.
Vanaf de basisschool hadden we elke vakantie "kinderrestaurant", samen mochten ze dan de boodschappen doen en koken en wij waren de gasten.... Later in de pubertijd werd het wat serieuzer en werd er 1 x per week door mijn zoon gekookt en ik was zijn koksmaatje. Zo heeft hij ook zijn absoluut favoriete gerecht leren maken Pesto (a la Genovese) en nu nog, als ik dit op het menu heb staan en hij is thuis, neemt hij de bereiding van mij over... en ik moet zeggen een betere Pesto ken ik niet!



Pesto
(ongeveer voor 3 tot 4 porties)

75 gr fijn gesneden basilicum of de helft basilicum en andere helft platte peterselie
2 eetlepels pijnboompitten
50 gr fijngeraspte Parmezaanse kaas
3 fijngesneden teentjes knoflook
6 eetlepels olijfolie

Meng de basilicum, pijnappelpitten, kaas en knoflook in een vijzel of met de staafmixer tot je een dikke, groene, aromatische massa heeft.
Voeg beetje voor beetje de olie toe tot ze goed is opgenomen.

Pesto kan natuurlijk voor nog veel meer gerechten gebruikt worden, heerlijk bij een Salade Caprese, bij Carpaccio en nog veel meer, gewoon uitproberen.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten